آشنایی با دستگاه هوا برش

آشنایی با دستگاه هوا برش

در دستگاه های برش یا جوش هوا برش یا هوا-گاز از سوخت گاز به همراه اکسیژن جهت جوش و برش فلزات استفاده میشود.در سال 1903 ادموند نوچ وچارلز پیکارد فرانسوی برای اولین بار از این روش استفاده کردند.

در روش جوش هوا-گاززمانی که دمای مشعل جوشکاری و فلز مورد نظر به دمای ذوب رسید وحوضچه مواد مذاب تشکیل شد ، به همراه مواد دیگری که فیلتر نام دارد وجنس آن نسبت به نوع فلز مورد نظر متفاوت است ، جوش صورت میگیرد.

در روش برش هوا-گاز(اکسیژن-گاز)زمانی که دمای مشعل برش به دمای برافروختگی فلز مورد نظر می رسد.با استفاده از جریان اکسیژن فلز مورد نظر به صورت گل اکسید شده به بیرون از محل برش جاری میگردد وبرش اتفاق می افتد.

هوا برش
هوا برش

تجهیزات دستگاه برش هوا-گاز

1-رگلاتور : تنظیم وکنترل فشار درون شیلنگ ها که در دو مرحله صورت می گردد:

الف)خروج گاز با فشار مشخص (فشار میانی)به طور ثابت

ب)کاهش فشار میانی تا حد فشار کم ، در خروجی

2- سوپاپ یک طرفه     :

همانطور که از نامش مشخص است اجازه عبور جریان گاز فقط از یک جهت را می دهد.که به عنوان یک بازدارنده استفاده می شود تا بتواند از موج انفجار که در نتیجه خروج گاز صورت میگیرد جلوگیری نماید.

یک سوپاپ به طور معمول از یک محفظه ویک گوی که توسط فنر نگه داشته شده ، تشکیل می شود. در صورتیکه تجمع گاز در خروجی نازل باعث انفجار شود ، این سوپاپ از ورود انفجار ( موج آتش ) به داخل شیلنگها جلوگیری می کند.

3- شیلنگ های گاز

این شیلنگ ها به طور معمول جفت هستند که به جهت تشخیص آنها از رنگهای متفاوت استفاده میشود.همچنین معمولا اتصالات اکسیژن راست گرد واتصالات گاز چپ گرد است.

4- مشعل برش(Cutting torch)

این ابزار جهت حرارت دادن فلز است. هرگاه حرارت به مقداری  برسد که فلز مورد نظر سرخ رنگ شود ، به فلز اکسیژن میدمند ، که این عمل باعث اکسید شدن وایجادحرارت بالا جهت انجام برشکاری می شود.برای مثال اگر فلز مورد نظر آهن یا فولاد باشد.پس از حرارت اولیه و دمیدن اکسیژن ، تولید (Fe3O4) را میکند که گرمای زیادی تولید می شود.

پس از رسیدن دمای فلز به برافروختگی ، آهن یا فولاد گداخته با اکسیژن واکنش داده و مواد مذاب بیشتری تولید می کند و عمل برش فلز انجام می شود.مشعل از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است

1)شیر و اتصال جهت گاز

2)شیر و اتصال جهت اکسیژن

3)محفظه ای جهت مخلوط شدن اکسیژن وگاز و نیز سر مشعل که شعله را تشکیل می دهد.

 

5- شیر یک طرفه (Non-return valve)

این وسیله جهت جلوگیری از انفجار گاز استیلن موجود در سیلندر است.همانطور که می دانید گاز استیلن بدون اکسیژن نیز قابلیت انفجار دارد.از این رو این وسیله را یا بین رگلاتور و شیلنگ ویا بین شیلنگ و مشعل قرار داده، تا از بازگشت و ترکیب اکسیژن وگاز به داخل سیلندر و آسیب زدن به تجهیزات ویا انفجار جلوگیری کند.

 

انواع شعله دستگاه هوا برش

1-شعله خنثی : هرگاه مخلوط گاز استیلن و اکسیژن برابر باشد شعله خنثی می باشد.که جهت استفاده در اکثر فلزات به جهت اینکه در خواص فلز تغییری ایجاد نمی کند مناسب و دمای آن در حدود 230درجه سانتی گراد است.که از مشخصه های آن می توان به رنگ شعله اشاره نمود .

این مخلوط شامل  دو بخش است : منطقه خارجی که در آن اکسیژن و استیلن کاملا می سوزند و آبی رنگ می باشد و نوک وگوشه های شعله که به رنگ ارغوانی است.

2-شعله اکساینده : هرگاه در مخلوط گاز واکسیژن میزان اکسیژن بیشتر باشد.در مورد مشخصه های آن تقریبا شبیه به شعله خنثی بوده اما کوتاه تر و کمی نوک تیزتر است.

3-شعله با گاز بیشتر : که در مخلوط گاز و اکسیژن میزان گاز آن بیشتر است . تشکیل سه طیف رنگی که شامل قسمت داخلی به رنگ آبی-سفید / میانی به رنگ سفید /شعله خارجی به رنگ آبی کم رنگ می باشد.

برای استفاده از این شعله ابتدا باید شیر استیلن را به مقدار 4/1 تا نیم دور باز کنید و  تورچ را روشن کنید. سپس شیر اکسیژن را به آرامی باز کنید.مخروط میانی شروع به کوچک شدن می کند تا هنگامی که کاملا ناپدید می شود . در همین هنگام شعله خنثی نامیده می شود.

نکته 1) با توجه به اینکه تشخیص شعله خنثی از شعله اکساینده کار مشکلی است.برای ایجاد شعله خنثی د رتنظیم شیرها همیشه از حالت استیلن اضافه شروع کنید و به تدریج اکسیژن را زیاد کنید.

نکته 2)در هنگام روشن کردن دستگاه مراقب باشید از شعله کبریت و فندک استفاده نکرده و فقط از فندک جرقه زن یا فندک جوشکاری استفاده کنید.زیرا شعله استیلن-گاز حرارت بسیار بالایی در حین کار دارد و باعث ایجاد سوختگی در دست شما می شود.

موارد ایمنی هنگام استفاده از دستگاه

1-موارد ایمنی شخصی

1)لباس کار مناسب و یکسره : به دلیل احتمال سوختن باید هنگام استفاده از دستگاه ، لباس با آستین بلند و شلوار ویا ترجیحا لباس یکسره پوشیده شود.

2)کفش ایمنی با نوک فولادی :به دلیل احتمال سوختگی و نیز افتادن اشیاء بر روی پا بهتر است از کفش با نوک فولادی استفاده شود.

3)عینک محافظ و ماسک محافظ صورت :به دلیل شدت نور ساطع شده از اکسیژن و استیلن که باعث آسیب بسیار بر پوست صورت وچشم ها می شود.بهتر است از عینک محافظ و ماسک استفاده شود.

4)دستکش ایمنی :به دلیل احتمال سوختگی ، بهتر است از دستکش های چرمی با سر آستین بلند و ترجیحا نوک فولادی استفاده شود.

نکات  بسیار مهم :

1-نشت استیلن

گاز استیلن فوق العاده انفجاری است وباید هنگام کار بسیار مراقب نشت آن بود.این گاز بویی شبیه سیر دارد اما گاهی نشت آن کم است وبه دلایل متعدد نظیر سرماخوردگی و…متوجه بوی آن نمی شوید.به همین دلیل هنگام کار از ماسک های مخصوصی استفاده می شود.

2- انفجار اکسیژن

اکسیژن با روغن و بطور کلی هرگونه چربی ، میل ترکیبی بسیار شدید دارد.در نتیجه موجب انفجار خواهد شد.بسیار دقت نمایید در هنگام باز و بسته کردن شیرهای اکسیژن و یا تعویض کپسول و رگلاتور ، دستها ، دستکشها و ابزار مورد استفاده چرب نباشد.

 

محصولات سی ان سی هوا برش برنا ابزار

درباره‌ی cncborna

همچنین ببینید

آرتکم جیکد دیسک

آموزش آرتکم-جیکدگیری با دیسک

آموزش آرتکم-جیکدگیری با دیسک در این قسمت از آموزش آرتکم به روش جیکدگیری با دیسک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *