درباره سی ان سی سنگ

 درباره سی ان سی سنگ

یکی از صنایعی که بخصوص در سالهای اخیر با استفاده از سی ان سی دچار تغییرات زیادی گردیده است صنعت فراوری سنگ میباشد.

سی ان سی های برای حجاری سنگ

یکی از پرکاربردترین استفاده های سی ان سی استفاده برای کاربرد حجاری و نقش برجسته بخصوص در نمای ساختمان میباشد.حجاری سنگ برای هزاران سال کاری هنری و متکی به هنر استاد کاران بود.بهمین دلیل کاری گران قیمت و زمانبر بود.از دیرباز نمای حجاری با سنگ نشان ثروت و تجمل بود.کاری مخصوص شاهان و اشراف زادگان.هنر حجاری سنگ در زمان هخامنشیان و با آوردن اساتید حجاری از مصر جهت ساخت تخت جمشید وارد ایران شد.اما ایرانیان مانند هر چیز دیگری این هنر را بومی سازی نمودند و ارتقا دادند.

هنر حجاری و تراش سنگ برای هزاران سال بدون تغییر خاصی و توسط دست انسان صورت میگرفت.تا زمانیکه با ابداع تیغ فرزهای سگمنتی پای سی ان سی به این هنر باز شد.تیغهای سگمنتی که مخصوص کار بر روی سنگ ساخته شدند کار بر روی سنگ را برای دستگاههای سی ان سی مقرون به صرفه نمودند و سی ان سی سنگ متولد شد.

تیغ فرز سنگ
تیغ فرز سنگ

سی ان سی سنگ اجازه داد تا کارهای هنری خاص بتوانند با تعداد زیاد و بصورت یکنواخت تولید گردند.این ابزار جدید به مهندسین معمار اجازه داد تا طرحهای رومی یا ایران باستان را بوفور استفاده نمایند و زیبایی و لوکس بودن این نماها باعث اقبال سازندگان ساختمان به آنها گردید.این امر به گسترش روز افزون این بازار و فروش بالای این دستگاهها کمک نمود.

برای ساخت یک دستگاه  سنگ میباید نکات خاصی را در نظر داشت.

شاسی دستگاه  سنگ

شاسی دستگاه سی ان سی سنگ باید توان تحمل وزن قطعات سنگ را داشته باشد.همچنین برای تحمل تنش بالاتری نسبت به دستگاههای روتر معمولی طراحی شده باشد.همچنین در طراحی شاسی باید مسیرهایی برای خروج آب در نظر گرفته شود.طراحی باید بصورتی باشد که تا حد امکان از ریلها و قطعات اصلی در برابر نفوذ و پاشش آب حفاظت کند.استفاده از کاورهای ضد آب برای جفاظت ریلها یک روش معمول است.اما متاسفانه طول عمر این کاورها زیاد نیست.لذا بهتر است در طراحی شاسی روشهای در نظر گرفته شود تا کمترین امکان تماس آب با ریلها و قطعات وجود داشته باشد.

سنگ cnc
سنگ cnc

ابعاد

دستگاه سی ان سی سنگ معمولا در ابعاد دو در سه متر ساخته میشود تا بتواند ابعاد بزرگترین اسلبهای سنگ را پاسخ گو باشد.همچنین محور زد دستگاه باید بتواند کورسی بیشتر از 40 سانتیمتر را با در نظر گرفتن ابزار بزند.دستگاههای کوچکتر از این ابعاد باعث میشوند تا برخی سفارشات بازار را نتوان انجام داد.

ابعاد 130 در 250 سانتیمتر ابعاد دیگریست که در بازار موجود است.البته این اندازه اساسا از بازار چوب به بازار سنگ راه یافته است.(بر اساس ابعاد برگ ام دی اف البته امروزه ام دی اف هم در ابعاد 380 و 400 تولید میشود.)

دستگاههای با ابعاد کوچکتر از این کاربرد صنعتی ندارند و فقط برای کارهای تزیینی و خانگی که سرعت و حجم کار اهمیتی ندارد بکار میروند.

دستگاه کوچکتر یعنی پرت بیشتر این نکته را بخاطر بسپارید.

رنگ

رنگ دستگاه باید بصورتی باشد که فلز را در برابر خوردگی حفظ نماید.سنگهای ازجمله تراورتن بدلیل پایه آهکی خود خورندگی بالایی دارند و رنگهای معمولی را به سرعت از بین میبرند.استفاده از ترکیب آستر زینکریچ(بر پایه روی)و رنگ ضد آی اپوکسی انتخاب مناسبی است.معمولا یک لایه آستر و دو لایه رنگ پوشش مناسبی برای دستگاه فراهم میآورد.

باید در هنگام رنگ دقت گردد تا کمتری روزنه و فضایی بدون پوشش باقی نماند چون خوردگی از کمترین منطقه تماس با فلز آغاز میشود.

اسپیندل
اسپیندل تولچنجر آبخنک
اسپیندل تولچنجر آبخنک

در دستگاههای سنگ معمولا از اسپیندلهای با توان بالا استفاده میگردد.معمولا توان 7 کیلووات و بالاتر میتواند انتخاب مناسبی باشد.همچنین گلویی اسپندل باید ابزارهای با قطر بالا را پشتیبانی کند. معمولا از گلوهایی er32 er40 استفاده میگردد.به این دلیل که استفاده از تیغ فرزهای با قطر و طول بالا در کار سنگ معمول است.مثلا ابزار سرتخت بت قطر 20 میلیمتر وطول 180 میلیمتر را در نظر داشته باشید.ان ابزار بدلیل طول بالا فشار زیادی به بلبرینگهای اسپیندل وارد میکند.لذا استفاده از اسپیندل قویتر ضروریست.همچنین بدلیل اینکه دستگاه و تیغ بصورت دایم با آب در تماس هستند آببندی اسپیندل نیز مهم است.بهمین دلیل معمولا از اسپیندهای آبخنک استفاده میگردد.

کنترلر و سیستم الکترونیکی
کنترلر رادنیکس
کنترلر رادنیکس

از آنجاییکه دستگاه سنگ معمولا ساعتها و روزهای متمادی مشغول بکار میباشد باید از یک کنترلر قابل اعتماد و قطعات با کیفیت بالا استفاده گردد تا کمترین احتمال خطا در حین کار وجود داشته باشد.تصور کنید پس از چندین روز کار بر روی یک سنگ گرانقیمت بدلیل خطای دستگاه کار خراب شود.لذا هزینه بیشتر جهت استفاده از قطعات با قابلیت اعتماد بالا منطقیست.

 

در ادامه به کاربردهای دیگر دستگاه سی ان سی سنگ خواهیم پرداخت.

 

CNC برای پیکرتراشی و مجسمه سازی

یکی دیگر از کاربردهای مهم سی ان سی تراش انواع مجسمه و پیکره میباشد.البته بنا به عرف مذهبی و فرهنگی جامعه استفاده از مجسمه در نماهای خارجی محدود میباشد .اما همچنان بازار خاص اینکار وجود دارد.معمولا مجسمه ها را بر روی محور گردان یا روتاری میتراشند.

برخی از پیکره های بزرگ را بر روی محورهای گردان ایستاده میگذارند.این دستگاهها برای تراشیدن پیکره های بزرگ مناسب هستند.این روش بارگذاری بخصوص برای سنگهای بزرگ آسانتر است.همچنین میتوان از سی ان سی های بزرگ پنج یا شش محوره برای این منظور استفاده کرد.

 

CNC برای برش اسلب و تولید کانتر تاپ

یکی از کاربردهای مهم دیگر سی ان سی سنگ برش اسلب و کانتر تاپ میباشد.با استفاده از دیسکهای برش و هد ابزار زن انواع طرحهای مختلف را برای کانتر تاپ میتوان اجرا نمود.معمولا این دستگاهها به ساکشن مجهزند.وکیوم پدها ابزار مهمی در سهولت کار بر روی کانتر تاپ و ابزار زنی میباشند.

وکیوم پد
وکیوم پد

 

مجهز بودن دستگاه سی ان سی به دیسک میتواند امکانات خوبی را در اختیار شما بگذارد.سه نوع دیسک میتوان در نظر گرفت.

نوع اول دیسک ثابت یعنی دیسک فقط در یک جهت مثلا رو به جلو و عقب کار میکند.با این نوع دیسک شما میتوانید خشن تراشی کارهای سنگین را انجام دهید.میتوانید کارهای پروفیل زنی و صراحی تراشی را مانند دستگاه دو دیسک انجام دهید و همینطور برش کاری کنید.

نوع دوم دیسک مانند دستگاههای دروازه ای با استفاده از جکهای هیدرولیک دیسک را در دو زاویه صفر و نود درجه تنظیم مینماید.با اینکار علاوه بر کارهای قبلی دستگاه شما برای برش سنگ یا اسلب بری نیز مناسب خواهد شد.

نوع سوم و پیشرفته ترین حالت دیسک موتوریزه و سی ان سی است.در این حالت کنترل دیسک توسط کنترلر صورت میگیرد و دیسک در هر زاویه ای قابل تنظیم میباشد.از این نوع دیسک برای برش اشکال پیچیده بخصوص بر روی گرانیت استفاده میگردد.

 

لذا با توجه به توضیحات بالا تجهیز دستگاه به دیسک خشن تراش و اسلب بر بر کارایی دستگاه می افزاید.

افزودن محور گردان

محور روتاری سنگ
محور روتاری سنگ

افزودن محور گردان به انتهای سی ان سی به شما امکان انجام کارهایی با مقاطع گرد را میدهد.

با افزودن محور گردان و دیسک شما میتوانید از سی ان سی خود بعنوان تراش صراحی و نرده گرد استفاده نمایید.

صراحی گرد

همچنین بسته به ابعاد روتاری میتوانید اقدام به پیکره تراشی و مجسمه تراشی نمایید.در اینجا هم وجود دیسک خشن تراش میتواند به سرعت کار بیفزاید.

افزودن هد ابزار زن

هد ابزار زن
هد ابزار زن

افزودن این هد به شما امکان استفاده از انواع ابزار های ابزار زنی لبه سنگ و همچنین ابزارهای مخصوص کوارتز و گرانیت را میدهد.همچنین از این هد برای زدن ساب نیز میتوانید استفاده کنید.

 

برای دیدن محصولات سی ان سی سنگ  اینجا کلیک کنید.

پکیج طرحهای سه بعدی

پس از همه بررسی ها مشورت با کارشناس مورد اعتماد را فراموش نکنید.

درباره‌ی cncborna

همچنین ببینید

راهنمای جامع سی ان سی CNC

انواع سی ان سی CNC   در این نوشته تلاش میکنیم تا بمرور با کامل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *